LED verlichting: Quick win bij energiebesparing.

Gepubliceerd: 8 April 2019 | https://www.f-facts.nl/topics/duurzaamheid-energiemanagement/nieuws/ledverlichting-quick-win-bij-energiebesparing 

De energietransitie komt op gang bij bedrijven in Nederland. Een eenvoudige en winstgevende eerste stap hierin is ledverlichting.

In 2050 wil Nederland klimaatneutraal zijn. Ook bedrijven mogen dan geen negatieve invloed meer hebben op het klimaat. In 2030 moeten we ons al halverwege dat doel bevinden. Dat is kort dag. De bewustwording van de ommekeer van fossiele naar duurzame energiebronnen en een zuiniger energieverbruik is inmiddels op gang gekomen. In die energietransitie is ledverlichting eigenlijk de snelste manier om besparingen te realiseren. Ook heel handig voor bedrijven die veel energie gebruiken. Zij moeten kunnen aantonen wat ze doen qua verduurzaming en energiebesparing.De aankoop en aanleg van zonnepanelen voor opwekking van duurzame energie is nog steeds best een kostbare aangelegenheid. En een windturbine naast het bedrijfspand is wel een erg ingrijpende exercitie. Het gebruik van aard- en restwarmte zit nog in de experimentele fase. Om energie te besparen is de vervanging van enkelglas door dubbelglas ook een flinke investering.Dat geldt niet voor het aanbrengen van ledverlichting. Het is letterlijk in een handomdraai gebeurd, en in de aanschaf niet zo gek duurder meer dan traditionele verlichting. Voor bedrijven betekent het een quick win. Ze besparen direct op hun energiekosten voor verlichting. Binnen anderhalf jaar zijn de investeringen terugverdiend. Uiteindelijk is een ledlamp 90 procent zuiniger dan een gloeilamp en 75 procent dan een halogeenlamp.

Prijzen sterk gedaald.

Daarnaast is een ledlamp beter voor het milieu en veel duurzamer. Goede ledlampen die in kantoren traditionele tl-buizen vervangen, gaan tot 50.000 branduren mee, vijftien keer langer. Maar ook de vervangers van de ouderwetse gloeilamp branden 15.000 uur, tien keer langer dan hun voorganger.Er zit heel veel techniek in een ledlamp. Die hoge ontwikkelingskosten zie je steeds minder terug in de aanschafkosten. De prijzen zijn sterk gedaald, met een factor vier tot vijf in de afgelopen jaren. Zeven à acht jaar geleden was het nog iets voor pioniers, voor mensen en bedrijven die vooruitliepen in de verduurzaming van woningen, kantoren en fabrieken. Sindsdien is het volume sterk toegenomen en zo konden de prijzen zakken. Ledverlichting is nu heel gewoon en voor iedereen toegankelijk geworden.

Keurmerk.

Ik vind dat we nu de beste kwaliteit ooit hebben. Het kille, ultraviolette, blauwachtige licht van vroeger is helemaal verdwenen. Door de computergestuurde techniek van ledlampen zijn er ook zoveel mogelijkheden. Bijvoorbeeld qua kleuren. Je kunt alles uit die lamp halen. Bij led kun je uitstekend werken maar tegenwoordig kun je ook ruimtes sfeervol maken met gedimd warm ledlicht, en er is ‘smart’ verlichting die met een app bestuurd kan worden.Wel verschilt de aansturende techniek van de lampen sterk in kwaliteit. Dat horen wij van nieuwe klanten. Die hebben ervaringen achter de rug met lampen die niet de lichtkleur, de lichthoek en het dimbereik hebben zoals verwacht. Een keurmerk geeft de nodige kwaliteitsgarantie. En leveranciers die zelf de lampen produceren, kunnen sturen op een zo hoog mogelijke kwaliteit. Dat doen wij. Ons eigen merk YPHIX is daar een mooi voorbeeld van. Daarbij houden we grote voorraden aan, waardoor we altijd de volgende dag vanuit die voorraden kunnen leveren.Wij van LedLampenDirect trekken samen op met de mensen van ENGIE. Dat is een mooie samenwerking. Zij beschikken over veel deskundigheid en een netwerk in de energiesector. En natuurlijk over klanten waar ze energie aan leveren. Wij hebben weer veel kennis en ervaring op het gebied van led. Zo versterken we elkaar en kunnen we samen zakelijke klanten helpen hun gewenste energielabel te realiseren.

Auteur: Jonno den Engelsman | Directeur-Eigenaar Rexx Trading.

Na afronding van de studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam startte Jonno in 2000 zijn loopbaan bij foodretailer Super de Boer als Loyalty Program Manager. Een jaar later ging hij bij Unilever aan de slag als Categorie Manager. In 2005 keerde hij terug bij zijn stagebedrijf BrandLoyalty, waar hij als Sales Director Benelux en later als General Manager in de US diverse grote commerciële successen heeft geboekt. Bij terugkomst in Nederland groeide  de drang naar het zelfstandig ondernemerschap. Dit leidde in 2016 tot de overname van Rexx Trading B.V. Een gespecialiseerd bedrijf in LED verlichting met de webshop www.ledlampendirect.nl als visitekaartje.